OM646 - dym/spaliny spod korka oleju

Moderatorzy: f1sz, majkel84, perzu126, Hamrok

Awatar użytkownika
cracof
Posty: 252
Rejestracja: 24 kwie 2017, o 08:29

OM646 - dym/spaliny spod korka oleju

Post autor: cracof »

Podkusiło dziś mnie coś żeby na pracującym silniku wyciągnąć bagnet i sprawdzić stan oleju. 2/3 stanu na pracującym silniku to chyba ok, oleju raczej nie bierze.
Zauważyłem lekki dymek z rurki bagnetu, odkręciłem również na pracującym silniku korek wlewu oleju i prócz lekko chlapiącego oleju z wałków było dużo oparów gorącego oleju albo spalin, nie potrafię doprecyzować na węch. Ilość oparów/spalin przyrównałbym do pary z gotującej się wody w tradycyjnym czajniku. Może jutro uda mi się nakręcić filmik.

Co o tym sądzicie? Nawet nie chce podejrzewać przedmuchów przez pierścienie do skrzyni korbowej ani przez głowicę do pokrywy :( W silniku z 202 250TD 128kW nieraz odkręcałem korek i nigdy aż tyle dymu nie było.

@edit: sprawdziłem dziś rano na zimnym silniku i żadnego dymu po odpaleniu nie widać, natomiast czuć bardzo mocne podmuchy powietrza z otworu wlewu. wygląda na to, że opary gorącego oleju są wypychane wraz z powietrzem. chyba trzeba będzie przyjrzeć się odmie górnej / odpowietrzeniu silnika.
W204 220 CDI 170KM, OM646, manual (WDD2040081A023558)
W202 250TD 150KM '96,
ex W124 200D, W124 250TD, W124 E250 20V
Awatar użytkownika
noc
Ekspert
Posty: 1671
Rejestracja: 17 wrz 2009, o 17:27
Lokalizacja: Warszawa Drugi sort, kanalia co szanuje konstytucję.

Re: OM646 - dym/spaliny spod korka oleju

Post autor: noc »

Spróbuję pomóc.

Bardzo uważnie przeczytaj ten post.
Klienci często wpadają w panikę otwierając na chodzącym silniku wlew oleju.
Faktycznie ilość oparów jest spora.Jak rozpoznać czy za dużo? Problem łatwo rozpoznawalny.
Jeżeli spod uszczelek na deklu zaworów widać wyraźne smugi oleju i zabarwienia od przedmuchów, to jest problem.
Jeżeli silnik jest w miarę czysty, to problemu nie ma.
Jeżeli jest - powodem może być odma lub stan silnika (pierścienie tłokowe).
Zacznę od pierścieni tłokowych.Lubią się zapiec od złego oleju, niewłaściwej jazdy, złej obsługi (terminy wymiany oleju), przegrzanie silnika.Na ogół pomaga zastosowanie płukanki przy wymianie oleju.Czasem trzeba zastosować 2-3 razy.
Ostatecznie rozebranie silnika i wymiana.Zdarzają się tłoki z nieprzewierconymi otworami pod pierścieniami olejowymi.Wtedy trzeba wiercić lub wymieniać tłoki.
Sprawa odmy.Czasem zatyka się od nagaru powstającego z przegrzanego oleju lub olejów osadowych np. Castrol.
W pierwszych modelach odma była wymienialna.Niestety szybko "niemiaszki" przeszli na sprzedaż kompletnego dekla zaworowego.
W tej konkretnej damie do wymiany cały dekiel.
Niżej rysunki części.
Załączniki
W204 OM 646 Odma do nr.VIN.jpg
Ostatnio zmieniony 28 sie 2017, o 21:10 przez noc, łącznie zmieniany 2 razy.
Śniłem o królewnach i mam cudowną żonę,
śliczną córkę i piękną Mercedes
małą czarną W168 1,6

Niemal pół wieku pracy przy MB
13 certyfikatów MB Stuttgart
Warsztat W-wa Ursus (22) 6626890

Zwykle tu: http://www.w212.pl/ i tam gdzie MB.
Awatar użytkownika
cracof
Posty: 252
Rejestracja: 24 kwie 2017, o 08:29

Re: OM646 - dym/spaliny spod korka oleju

Post autor: cracof »

Dzięki za wyczerpującą odpowiedź.
Może zacznę od tego, że już jakiś czas temu zauważyłem ślady oleju spod odmy i uszczelki pokrywy zaworów, nawet pozwoliłem sobie w tej sprawie napisać post na tutejszym forum. Teraz już wiem, z czego problem wynika i nawet te spaliny, które wydobywają się spod filtra powietrza mogą sugerować problem z zaworem?
Pytaniem pozostaje diagnoza właściwej przyczyny. O ile sprawdzenie pierścieni tłoków pozostaje poza moim zasięgiem, o tyle zawór odpowietrzania silnika i odmę mogę sprawdzić, prawda?
Moduł CDI silnika w SD nie zwraca żadnych błędów, czy można to uznać za pewnik sprawności zaworu odpowietrzania?
Jeśli odma w pokrywie będzie zatkana to ciśnienie powietrza przy odkręconym korku oleju będzie dużo większe niż z wylotu odmy do filtra powietrza - czy w ten sposób mogę sprawdzić drożność odmy?

@edit: wykonałem parę testów i takie są moje obserwacje:
- zaworek odpowietrzania wydaje mi się nie być tak naprawdę zaworkiem tylko jakimś sensorem, ale wnioskuję to tylko po zdjęciach w internecie. wszystkie są otwarte i mają prześwit (chyba, że działają w trybie NO), ciężko jednak polemizować z doświadczeniem autorytetu
- zdjąłem wężyk od odmy, przelot do filtra powietrza jest bardzo dobry, przytkanie palcem na pracującym silniku wyjścia odmy powoduje powolne sprężanie powietrza, natomiast w dalszym ciągu wydaje mi się, że ciśnienie nie jest tak duże jak pod korkiem oleju. wszystko to są subiektywne oceny, nie mam żadnego przyrządu do sprawdzania masy powietrza ;) to mogłoby sugerować problemy z odmą (tym bardziej, że zawsze lany był castrol)
- poprzedni właściciel albo mechanik zalali oleju ok 4mm powyżej max na bagnecie. słyszałem, że lepiej mniej niż więcej, ale czy to może być problem?
- oleju nie bierze, czy na tej podstawie można wykluczyć problemy z pierścionkami?
W204 220 CDI 170KM, OM646, manual (WDD2040081A023558)
W202 250TD 150KM '96,
ex W124 200D, W124 250TD, W124 E250 20V
Awatar użytkownika
noc
Ekspert
Posty: 1671
Rejestracja: 17 wrz 2009, o 17:27
Lokalizacja: Warszawa Drugi sort, kanalia co szanuje konstytucję.

Re: OM646 - dym/spaliny spod korka oleju

Post autor: noc »

Rzeczywiście pomyłka.SKS.W tym silniku to nie jest zaworek tylko grzałka zapobiegająca zatkaniu odmy przez lód zimą.
Post poprawiłem.
Co do sprawdzenia czy odma/dekiel nie są zatkane - nie wyobrażam sobie sprawdzenia tego w warunkach domowych.
Balia, benzyna, pędzel, jakieś wyciory, płukanie pod ciśnieniem gorącą wodą, dmuchanie sprężonym powietrzem itd.
To czynność dla warsztatu.
Śniłem o królewnach i mam cudowną żonę,
śliczną córkę i piękną Mercedes
małą czarną W168 1,6

Niemal pół wieku pracy przy MB
13 certyfikatów MB Stuttgart
Warsztat W-wa Ursus (22) 6626890

Zwykle tu: http://www.w212.pl/ i tam gdzie MB.
Awatar użytkownika
cracof
Posty: 252
Rejestracja: 24 kwie 2017, o 08:29

Re: OM646 - dym/spaliny spod korka oleju

Post autor: cracof »

Dzięki Noc za pomoc, jak będę miał chwilę czasu to zrzucę pokrywę i sprawdzę co się dzieje w odmie.
W204 220 CDI 170KM, OM646, manual (WDD2040081A023558)
W202 250TD 150KM '96,
ex W124 200D, W124 250TD, W124 E250 20V
Awatar użytkownika
cracof
Posty: 252
Rejestracja: 24 kwie 2017, o 08:29

Re: OM646 - dym/spaliny spod korka oleju

Post autor: cracof »

Problem rozwiązany po wymianie podkładek pod wtryskami. Nieszczelne obsadzenie wtrysku w gnieździe powodowało przedmuch spalin pod pokrywę, przy okazji wymieniłem komplet uszczelek dekla i nic się nie poci po głowicy.
W204 220 CDI 170KM, OM646, manual (WDD2040081A023558)
W202 250TD 150KM '96,
ex W124 200D, W124 250TD, W124 E250 20V
Awatar użytkownika
noc
Ekspert
Posty: 1671
Rejestracja: 17 wrz 2009, o 17:27
Lokalizacja: Warszawa Drugi sort, kanalia co szanuje konstytucję.

Re: OM646 - dym/spaliny spod korka oleju

Post autor: noc »

Ten przedmuch słychać nawet w kabinie.Nie słyszałeś?
Śniłem o królewnach i mam cudowną żonę,
śliczną córkę i piękną Mercedes
małą czarną W168 1,6

Niemal pół wieku pracy przy MB
13 certyfikatów MB Stuttgart
Warsztat W-wa Ursus (22) 6626890

Zwykle tu: http://www.w212.pl/ i tam gdzie MB.
Awatar użytkownika
cracof
Posty: 252
Rejestracja: 24 kwie 2017, o 08:29

Re: OM646 - dym/spaliny spod korka oleju

Post autor: cracof »

Jak usłyszałem pracę silnika po robocie to efekt był zauważalny. Stan pierwotny był zastany po kupnie, więc nie miałem punktu odniesienia.
W204 220 CDI 170KM, OM646, manual (WDD2040081A023558)
W202 250TD 150KM '96,
ex W124 200D, W124 250TD, W124 E250 20V
Xyz
Posty: 13
Rejestracja: 27 kwie 2018, o 15:57

Re: OM646 - dym/spaliny spod korka oleju

Post autor: Xyz »

@cracof, po wymianie podkładek pod wtryskiwaczami ciśnienie nie podbija ci już korka oleju? Zastanawiam się dlaczego przedmuchy dostawały się pod pokrywę zamiast na zewnątrz.
Czy pocenie odmy ustało?
Awatar użytkownika
cracof
Posty: 252
Rejestracja: 24 kwie 2017, o 08:29

Re: OM646 - dym/spaliny spod korka oleju

Post autor: cracof »

Odma poci się zdecydowanie mniej kiedy nie ma takiego ciśnienia pod pokrywą.
Odkręcony korek oleju jest lekko podbijany pod górę (nadal nie wiem czemu, szczególnie ze względu na dosyć spory rozmiar węża odmy z pokrywy do rury powietrza zasysanego) ale już nie eksploduje w górę - poprawa jest. Porównując jednak do wcześniejszych modeli silników OM nadal wg. mnie to ciśnienie jest tam zbędne ...
W204 220 CDI 170KM, OM646, manual (WDD2040081A023558)
W202 250TD 150KM '96,
ex W124 200D, W124 250TD, W124 E250 20V
Xyz
Posty: 13
Rejestracja: 27 kwie 2018, o 15:57

Re: OM646 - dym/spaliny spod korka oleju

Post autor: Xyz »

Czy przez ciśnienie pod pokrywą, nie dostaje ci się nadmiernie olej do dolotu i intercoolera poprzez odmę? Kopci lub masz jakieś problemy z DPF?
Czyściłeś odmę przy zmianie podkładek?

Porównałem z B180cdi i tam korek leży spokojnie po odkręceniu. Ciekaw jestem jak w innych om646.
Awatar użytkownika
cracof
Posty: 252
Rejestracja: 24 kwie 2017, o 08:29

Re: OM646 - dym/spaliny spod korka oleju

Post autor: cracof »

Wydaje mi się, że oleju w dolocie i IC jest tyle co wszędzie, lekka warstwa, ale strumykiem nie płynie, ubytków oleju nie ma również żadnych. Wydaje mi się, że odma jest drożna. Wyciągałem przewód odmy, który wchodzi do rury za filtrem powietrza i dmuchałem w nią ustami, powietrze ładnie bez oporów wraca pod pokrywę - czyli moim zdaniem jest ok. Również jestem ciekaw jak to wygląda winnych om646.
W204 220 CDI 170KM, OM646, manual (WDD2040081A023558)
W202 250TD 150KM '96,
ex W124 200D, W124 250TD, W124 E250 20V
bryziu
Posty: 5
Rejestracja: 3 gru 2018, o 20:33

Re: OM646 - dym/spaliny spod korka oleju

Post autor: bryziu »

Mam problem związany z tematem. Na gorącym silniku wokół okrągłej pokrywki odmy unoszą się opary. Silnik jest świeżo po wymianie uszczelek pod wtryskiwaczami oraz pokrywą zaworów. Czy te opary są normalne? Mój mechanik powiedział, że powinno być to szczelne. Jak to wygląda u was?
W204 C200 CDI 136KM (2008) WDD2040071A204639
wcześniej
W203 C200 CDI 116KM (2000)
Awatar użytkownika
cracof
Posty: 252
Rejestracja: 24 kwie 2017, o 08:29

Re: OM646 - dym/spaliny spod korka oleju

Post autor: cracof »

Miałem to samo, ale przed wymianą uszczelki pod pokrywą i podkładek pod wtryskiwaczami. Po naprawie problemu nie ma. Opary widzisz na gorącym i pracującym silniku, czy po zgaszeniu też?
W204 220 CDI 170KM, OM646, manual (WDD2040081A023558)
W202 250TD 150KM '96,
ex W124 200D, W124 250TD, W124 E250 20V
bryziu
Posty: 5
Rejestracja: 3 gru 2018, o 20:33

Re: OM646 - dym/spaliny spod korka oleju

Post autor: bryziu »

Mam wadliwą pokrywę zaworów. Dodatkowo zaczęła się pocić olejem. Na razie sklejenie od zewnątrz pomogło ale w najbliższym czasie muszę zainwestować w nową.
W204 C200 CDI 136KM (2008) WDD2040071A204639
wcześniej
W203 C200 CDI 116KM (2000)
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 23 gości