Tak jak esener303 napisał, mnie dopadł problem z tego względu, że poprzedni właściciel nie jeździł zbyt dużo
w ciągu chyba 6 lat samochód miał zrobione coś około 100 000km - ja w rok strzeliłem troche ponad 40 000km
Kumpel ma OM651 w W212 i jeździ na taxi. Co 400-500km bierze samochód na trase powiedzmy 30km w jedną strone po autostradzie i wraca. Od tamtej pory nie ma problemów z DPF więc aż tak bardzo bym nie dramatyzował, wystarczy tylko regularnie robić mu trase co max 500km i nie będzie żadnych problemów. U siebie na liczniku w tej chwili mam 142 xxx km. Na wielu forach piszą, żeby co 150 000km wyjąć kolektor i go przeczyścić. W OM651 należy również sprawdzić czy nie jest pęknięty - w tych kolektorach lubią czasem pękać plastikowe tulejki trzymające śrube i mamy problem - nieszczelność. Sam kolektkor też potrafi pęknąć. Samochód sprawdziłem na podnośniku, cały silnik jest suchy, więc kolektor nie robie nam żadnych przedmuchów. Pęknięty kolektor uniemożliwi wypalenie filtra DPF, w systemie, nie będzie odpowiedniego ciśnienia i czujniki to wykryja rzucając błąd. Jeżeli macie problem błędu z cuzjników różnicy ciśnień w OM651 to niekoniecznie musi to być walnięty czujnik, zazwyczaj tak jest ale w ekstremalnych przypadkach może być kolektor. Po dłuższym namyśle u mnie zapadła decyzja o kupnie nowego kolektora - Troche gratów trzeba rozebrać przy silniku typu:
- spuszczenie płynu chłodniczego
- chłodniczka EGR (nowe uszczelki)
- filtr paliwa
- podstawa filtra paliwa (nowa uszczelka)
- zawór/wąż EGR (nowa uszczelka)
- listwa wysokiego ciśnienia (nowa śruba plus 2 podkładki)
- przewody wysokiego ciśnienia między listwą a wtryskami
- przewód wysokiego ciśnienia między pompą wysokiego ciśnienia, a listwą
- komore mieszającą (nowa uszczelka)
- można też wyczyścić przepustnice przy okazji, znajduje się pod komorą mieszającą (2 nowe uszczelki)
- do tego nowy płyn chłodniczy
Po wyjęciu tych elementów można dokonać demontażu kolektora - zabawa, praktycnzie na cały dzień. W serwisie powiedzieli mi, że u nich zajmuje to od 4h-6h - wycena na około 500EUR za samą robocizne w ASO - dlatego robie u znajomeg w garażu z małą pomocą, żeby szybciej to zrobić.
Wszystkie części wyszły mnie 520EUR razem z VAT. Trzeba się mocno targować bo można naprawde dużo urwać z ceny - zniżka dla klubu Mercedes-Benz to 15% ale można spokojnie zejść jeszcze niżej. Dla przykładu powiem, że za kolektor na początku dostałem cene 580EUR z VATem, po krótkich negocjacjach cena zeszłą do kwoty 420EUR z VATem. Za wszystkie graty, czyli kolektor, nowe śrubki do chłodniczki EGR, zaworu/węża itp, zaślepki gumowe na wtryski, liste, pompe, uszczelki - zapłaciłem 520EUR. Wg WISu należy wymienić przewody wysokiego ciśnienia między wtryskami i listwą, jak również przewód wysokiego ciśnienia między pompą a listwą. Koszt wszystkich przewodów ciśnieniowych bez zniżek to kwota chyba 260EUR, po zniżkach można spokojnie zejść niżej aczkolwiek, jeżeli nie są pęknięte i nie ma wycieku to spokojnie możemy je użyć na nowo.
Kolektor sprawdziłem przez SD, a raczej silniczek sterujący klapami. Rozruszanie go, pomaga na chwile
Po wyciągnięciu, sprawdze jak to wygląda, czy nie ma jakiś małych pęknięć itp. Jeżeli będę pewien, że jest sprawny to wystawie na Ebay lub na forum jeżeli ktoś będzie zainteresowany, oddam za małe pieniądze.
Generalnie OM651 to dobry silnik, trzeba tylko pamiętać, że to diesel i po dłuższych jazdach w mieście, przejechać się trasą szybkiego ruchu, wcale nie potrzeba jakiś dużych prędkości, wystarczy nawet 80km/h i po osiągnięciu odpowiednich temperatur, wypalenie się załączy i nie ma problemu. Ja robie non stop trasy do pracy autostradą. Mam jakieś 40km w jedną strone i z DPF - odpukać - nie mam żadnych problemów. Jeszcze jedna ważna sprawa, gdy pali wam się check engine w tym silniku czy też OM646 czy OM642, pod żadnym pozorem nie jeździjcie długo z zapaloną kontrolką, inicjalizacja DPF wchodzi w tryb awaryjny i sterownik uniemożliwia wypalenie filtra więc można sobie zrobić spory problem.