Blokada/rygiel ESL - demontaż/motaż
: 5 cze 2017, o 16:57
Witam wszystkich, wygląda na to, że i mnie dopadł problem blokady ESL. Padła od tak nie dając żadnych objawów. Wróciłem do samochodu, kluczyk w stacyjke i już wiedziałem, że będe miał problem. Nie usłyszałem charakterystycznego kliknięcia po włożeniu kluczyka, po przekręceniu zero reakcji tylko delikatnie tykanie z kolumny kierowniczej. Naszczęście wiedziałem, że to może mnie spotkać i koła zawsze zostawiałem w pozycji na wprost - tak w razie W. Auto zawiozłem na lawacie do znajomego warsztatu. Kolega użyczył mi miejsca, żebym mógł to ustrojstwo zdemontować. Nie jest to wcale skomplikowana czynność. Z tego wszystkiego zapomniałem zapisać numery kluczy jakich użyłem ale dacie rade je dobrać bez najmniejszego problemu.
Postanowiłem to zrobić drogą dłuższą a mianowicie poprzez demontaż całej kolumny dla swojej wygody - - mam spore dłonie.
1A. Demontujemy osłone nóg kierowcy, 4 małe śrubki, jedna jest obok klamki która otwiera maske. Wyciągamy też OBD jest na sliderach które należy wysunąć.
1B. Demontujemy poduszke powietrzną - TORX 30
- Odpinamy kabelki z kierownicy
2. Odkręcamy kierownice, przed zdjęciem robimy delikatny ślad flamastrem aczkolwiek są tam już zrobione wcięcia.
3. Demontujemy czujnik skrętu razem z modułem kierunkowskazów itp itp. Pod spodem plasitku jest czerwony kołeczek który należy odgiąć delikatnie i ruchami elementu lewo, prawo, góra, dół w końcu zejdzie.
4. Lekko odchylamy całość i odpinamy jeden kabel który jest zabezpieczony takim czarnym klipsem. należy go wyjąć.
5. Demontujemy osłonke skóro podobną kolumny.
6. Demontujemy plastikową ramke zegarów. Lekko ciągnąc ją od spodu, na górze możemy sobie poradzić jakimś plastikiem do zatrzasków.
7. Teraz należy odkręcić śruby kolumny. Trzyma się na czterech śrubach dwie z przodu i dwie z tyłu. Najpierw odkręcamy/luzujemy te z przodu następnie później te z tyłu.
8. Odpinamy wtyczke od ESL która jest z boku na kolumnie po prawej stronie.
9. Odkręcamy śrube która trzyma kolumne na wale. Wał wchodzi tylko w jedno miejsce więc nie musimy zaznaczać.
10. Kolumne wyciągamy dołem od strony pedałow, trzeba znaleźć odpowiedni kąt i wyjdzie.
11. Odkręcamy śrube na ESL i wciskam pin do środka, wyjmując ESL - ja użyłem płaskiego klucza ponieważ nasadka nie chciała wejść, za mało meijsca, jeżeli jest zblokowany, możemy wysłać całą kolumne do warsztatu lub spróbować wyjąć go samemu. Przed odepnięciem możemy go postukać młotkiem, wkładając w tym samym czasie kluczyk lub przed zdjęciem kierownicy i całej kolumny odblokować regulacje kierownicy i uderzyć pare razy razy góra dół - oczywiście sposób zadziała jeżeli ESL jest uszkodzony mechanicznie, jak jest uszkodzony elektronicznie możemy wywiercić małą dziurke i manualnie przesunąć tryby małym śrubokrętem lub zostawić to panom od regeneracji.
13. Na koniec wyjmujemy stacyjke pamiętając aby ją odkręcić na froncie. Możecie użyc jakiegoś płaskiego plastiku chodźby do zatrzasków i delikatnie przekręcać kołęczko które trzyma EIS.
Cieszmy się wyjętym ESL. Należy komplet ESL, EIS i kluczyk zawieść do fachowca. Ja się zdecydowałem na emulator u Panów w Częstochowie - 720zł + 2 lata gwarancji.
Postanowiłem to zrobić drogą dłuższą a mianowicie poprzez demontaż całej kolumny dla swojej wygody - - mam spore dłonie.
1A. Demontujemy osłone nóg kierowcy, 4 małe śrubki, jedna jest obok klamki która otwiera maske. Wyciągamy też OBD jest na sliderach które należy wysunąć.
1B. Demontujemy poduszke powietrzną - TORX 30
- Odpinamy kabelki z kierownicy
2. Odkręcamy kierownice, przed zdjęciem robimy delikatny ślad flamastrem aczkolwiek są tam już zrobione wcięcia.
3. Demontujemy czujnik skrętu razem z modułem kierunkowskazów itp itp. Pod spodem plasitku jest czerwony kołeczek który należy odgiąć delikatnie i ruchami elementu lewo, prawo, góra, dół w końcu zejdzie.
4. Lekko odchylamy całość i odpinamy jeden kabel który jest zabezpieczony takim czarnym klipsem. należy go wyjąć.
5. Demontujemy osłonke skóro podobną kolumny.
6. Demontujemy plastikową ramke zegarów. Lekko ciągnąc ją od spodu, na górze możemy sobie poradzić jakimś plastikiem do zatrzasków.
7. Teraz należy odkręcić śruby kolumny. Trzyma się na czterech śrubach dwie z przodu i dwie z tyłu. Najpierw odkręcamy/luzujemy te z przodu następnie później te z tyłu.
8. Odpinamy wtyczke od ESL która jest z boku na kolumnie po prawej stronie.
9. Odkręcamy śrube która trzyma kolumne na wale. Wał wchodzi tylko w jedno miejsce więc nie musimy zaznaczać.
10. Kolumne wyciągamy dołem od strony pedałow, trzeba znaleźć odpowiedni kąt i wyjdzie.
11. Odkręcamy śrube na ESL i wciskam pin do środka, wyjmując ESL - ja użyłem płaskiego klucza ponieważ nasadka nie chciała wejść, za mało meijsca, jeżeli jest zblokowany, możemy wysłać całą kolumne do warsztatu lub spróbować wyjąć go samemu. Przed odepnięciem możemy go postukać młotkiem, wkładając w tym samym czasie kluczyk lub przed zdjęciem kierownicy i całej kolumny odblokować regulacje kierownicy i uderzyć pare razy razy góra dół - oczywiście sposób zadziała jeżeli ESL jest uszkodzony mechanicznie, jak jest uszkodzony elektronicznie możemy wywiercić małą dziurke i manualnie przesunąć tryby małym śrubokrętem lub zostawić to panom od regeneracji.
13. Na koniec wyjmujemy stacyjke pamiętając aby ją odkręcić na froncie. Możecie użyc jakiegoś płaskiego plastiku chodźby do zatrzasków i delikatnie przekręcać kołęczko które trzyma EIS.
Cieszmy się wyjętym ESL. Należy komplet ESL, EIS i kluczyk zawieść do fachowca. Ja się zdecydowałem na emulator u Panów w Częstochowie - 720zł + 2 lata gwarancji.